Goed om te weten
De kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek kent een aantal uitgangspunten. We noemen hier de belangrijkste.
Kadernota Integrale Veiligheid Westelijke Mijnstreek
In deze kadernota bepalen de gemeenteraden de koers van de veiligheidsaanpak voor de jaren 2023-2026 in de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein. Zij stellen hierin een aantal concrete doelen vast voor thema’s die voorrang krijgen. Dat zijn thema’s waar alle partners (politie, het Openbaar Ministerie en de gemeenten) mee aan de slag gaan. Maar ook bepalen de gemeenteraden hierin hoe de gemeenten omgaan met de belangrijke ontwikkelingen op het gebied van veiligheid.
Uitvoeringsplannen
De colleges van burgemeester en wethouders volgen bij de uitvoering de koers van de gemeenteraden. De precieze manier waarop zij de doelstellingen willen halen, bepalen zij zelf. Dit leggen ze (twee)jaarlijks vast in zogeheten uitvoeringsplannen. Die worden gemaakt ná de kadernota. De manier waarop de colleges verantwoording afleggen, wordt per gemeente afgesproken met de raad.
Driehoek
Onderwerpen die met veiligheid te maken hebben zijn steeds in beweging. Ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Dat betekent dat we telkens moeten inspelen op nieuwe zaken binnen onze gemeenten. Daarin spelen de burgemeester(s), de officier van justitie en de politiechef, een belangrijk rol. In de Politiewet 2012 hebben zij namelijk de taak gekregen om afspraken te maken over de inzet van de politie en de aanpak van criminaliteit. De koers van de gemeenteraden nemen zij daarin mee. Zo zorgen zij steeds opnieuw voor een goede veiligheidsaanpak.
Westelijke Mijnstreek
Het vaststellen van deze kadernota gebeurt op het niveau van de Westelijke Mijnstreek. De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein werken hierin samen. Dit doen we omdat de Westelijke Mijnstreek één basisteam politie heeft. Door een gezamenlijke nota krijgt de sturing van de politie meer kracht, er is immers één bestuurlijk geluid. De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein blijven echter regisseur in hun eigen gemeente voor wat betreft de uitvoering van de kadernota. Dit kan betekenen dat per gemeente de acties anders zijn. Dit zorgt er ook voor dat de veiligheidsaanpak in deze nota soms alleen op hoofdlijn wordt beschreven. De concretere aanpak of de doelen komen dan terug in de uitvoeringsplannen per gemeente.
Een voorbeeld hiervan zijn de buurtveiligheidsplannen vermeld in het Bestuursakkoord 2022-2026 van de gemeente Stein. Dit is een initiatief (alleen) van de gemeente Stein. Dit komt in deze kadernota niet verder terug, maar wordt opgenomen in het uitvoeringsplan van de gemeente Stein. Hetzelfde geldt voor de ontwikkelpaden verbonden aan de Toekomstvisie 2030 (alleen) van de gemeente Sittard-Geleen.
Politie
Waar in deze nota wordt gesproken over de politie, gaat het meestal om het basisteam politie Westelijke Mijnstreek. Dit team voert de kerntaken van de politie uit in Beek, Sittard-Geleen en Stein: de zogeheten basispolitiezorg. In de driehoek wordt vooral gestuurd op de inzet van dit basisteam. In onze gemeenten werken ook nog andere politieteams, zoals het politieteam Verkeer, de districtsrecherche of de Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM). Deze teams worden regionaal of binnen de politie Eenheid Limburg aangestuurd.
Ander beleid van de gemeenten
Deze kadernota staat niet los van ander beleid van onze gemeenten. Veiligheid is verbonden met allerlei onderwerpen, zoals zorg, economie en ruimte. Veiligheid komt in diverse andere documenten aan bod. Denk daarbij aan de bestuurs- of coalitieakkoorden van de gemeenten, maar ook de Toekomstvisie 2030 Sittard-Geleen en de Toekomstvisie Beek 2030 (‘Baek to the future’). Deze documenten hebben - voor zover relevant – koers geboden bij het maken van deze kadernota.
Samenwerking
Samenwerking op het gebied van veiligheid is inmiddels vanzelfsprekend. Samen met allerlei andere partijen wordt iedere dag gewerkt aan de aanpak van veiligheid. Het gaat om partners zoals de politie, de brandweer, het Regionaal Informatie en Expertise Centrum en het Openbaar Ministerie. Maar ook met woningcorporaties, nutsbedrijven en zorg- en welzijnsinstellingen en met andere gemeenten in de regio en in de Euregio werken we samen. En natuurlijk is er samenwerking met inwoners en ondernemers. Hun betrokkenheid is heel belangrijk en ook zij dragen hun steentje bij om de veiligheid in onze gemeenten te verbeteren.
Essentiële bijdrage veiligheid
Een aanpak op het gebied van veiligheid kan veel betekenen. Zo kan de criminaliteit in een gebied afnemen of overlast minder worden. Veel ontwikkelingen, situaties of thema’s vragen echter om brede aandacht. De acties op het gebied van veiligheid zijn dan een belangrijk onderdeel van de aanpak en leveren een bijdrage aan de oplossing. Denk bijvoorbeeld aan spanningen in de samenleving of het thema jeugd. Een brede gemeentelijke aanpak samen met allerlei partners is daarin noodzakelijk. Maar dus wel met die essentiële bijdrage vanuit veiligheid.
Meetbaarheid
We willen weten wat onze investering in veiligheid oplevert. Daarom zoeken we voortdurend naar manieren om dit te kunnen meten. Dit is niet altijd eenvoudig. Een groot gedeelte van de criminaliteit speelt zich onder de radar af. De gemeenten hebben dus niet alle informatie. Bovendien zeggen cijfers niet alles. Dit komt bijvoorbeeld omdat niet alles wordt gemeld of een stijging van cijfers het gevolg is van extra politie-inzet. Het is dus niet altijd (goed) meetbaar wat een investering oplevert. Toch proberen we onze aanpak en doelen steeds concreter en beter meetbaar te maken. Dit wordt ‘SMART’ genoemd. In deze nota wordt dit al bij diverse thema’s gedaan, zoals bij cybercrime. Bij andere thema’s is meten lastiger. Dit heeft meer onderzoek nodig. Daar gaan we in de komende jaren verder mee aan de slag.
Mensen en middelen
De gemeenten voeren acties uit op het gebied van veiligheid. Die worden betaald met geld dat is opgenomen in de gemeentelijke begrotingen. Ook ontvangen we subsidies van andere organisaties, zoals het ministerie van Justitie en Veiligheid. Als een subsidie stopt, stoppen ook de acties. De manier waarop we (on)veiligheid aanpakken wordt dus in zekere zin bepaald door de financiële mogelijkheden die er zijn. Die mogelijkheden zijn anders per gemeente. De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein bepalen zelf via hun begrotingen hoe zij dit invullen.