Veiligheidssituatie Westelijke Mijnstreek
De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein hebben een analyse gemaakt van verschillende cijfers over veiligheid. Deze vindt u door op de link te klikken.
In de analyses zien we dat de gemeenten in de Westelijke Mijnstreek verschillen in overlast en criminaliteit. Maar ook dat er overeenkomsten zijn. Een aantal cijfers uit de analyses noemen we hieronder. Ook noemen we nog een aantal andere belangrijke thema’s op het gebied van veiligheid in de Westelijke Mijnstreek.
High Impact Crimes
De term ‘High Impact Crimes' is een verzamelnaam voor gebeurtenissen die een grote impact hebben op mensen. Het gaat om woninginbraken, overvallen, straatroven en geweld. Die misdrijven hebben niet alleen effect op het slachtoffer. Ook inwoners in de directe omgeving voelen de nare gevolgen van zo’n misdrijf. Met als resultaat dat meerdere mensen in de buurt zich minder veilig voelen. De woninginbraken in onze gemeenten waren erg hoog in de jaren vóór 2019. Inmiddels zijn deze inbraken sterk gedaald. De cijfers van andere High Impact Crimes, zoals overvallen en straatroven, zijn in de afgelopen jaren laag gebleven.
Cybercrime
Onder cybercrime vallen verschillende soorten digitale misdrijven, zoals hacken, sexting, internet-fraude, online extremisme en opruiing. Zeker door de coronacrisis heeft de cybercriminaliteit zich snel ontwikkeld, ook in onze gemeenten. In de cijfers zien we cybercrime bijvoorbeeld terug in de categorie ‘fraude met online handel’.
Sociale kwaliteit
De sociale onderdelen van veiligheid komen terug in de zogeheten sociale kwaliteit. Dan gaat het onder meer om situaties als (buren)ruzies, mishandelingen en overlast door personen met verward gedrag. Vrijwel alle cijfers hiervan zijn in de afgelopen jaren gestegen in onze gemeenten. De sociale kwaliteit wordt ook beïnvloed door de uitersten in onze samenleving: extremisme en radicalisering.
Evenementen en voetbal
In onze gemeenten zijn veel evenementen. Uiteraard willen we dat die veilig verlopen. De organisator van een evenement is hier eerst verantwoordelijk voor. Hoe een organisator omgaat met risico’s staat beschreven in de plannen die deze bij de gemeente indient. Deze plannen worden door de gemeenten beoordeeld op onder andere veiligheid. Denk dan aan hoe een organisator omgaat met drukte en alcohol- en drugsgebruik. Ook controleren we de constructie van tenten en podia. Daarna geven de burgemeesters een vergunning, vaak met aanvullende regels over veiligheid.
Ook kent de gemeente Sittard-Geleen betaald voetbal, Fortuna Sittard. Voor het betaald voetbal blijft veiligheid een belangrijk aandachtspunt. Bij wedstrijden nemen partners als de politie, de gemeente en Fortuna Sittard veiligheidsmaatregelen. Dit doen ze op basis van risico’s. De maatregelen richten zich niet alleen op het publiek, maar bijvoorbeeld ook op de omgeving van het stadion. Samen hebben alle partners in de afgelopen periode de veiligheid bij wedstrijden weten te verbeteren. Het uitgangspunt van de partners is zo min mogelijk politie-inzet en andere maatregelen. Dit zorgt voor toegankelijke, gastvrije en veilige voetbalwedstrijden.
Ondermijning
Criminelen maken gebruik van ‘normale’ diensten: ze vragen vergunningen aan, huren een huis of loods of richten bedrijven op. Bij ondermijning vermengen criminelen hun criminele activiteiten met diensten en activiteiten waarvan iedere inwoner gebruik maakt. Ondermijning komt in allerlei vormen voor. Om de ondermijning in onze gemeenten in beeld te krijgen, brengen we steeds informatie samen van gemeenten, politie, het Openbaar Ministerie en de belastingdienst. Hierdoor weten we dat in onze gemeenten sprake is van witwassen, criminele motorclubs, mensenhandel en spookburgers. Criminelen zijn daarbij heel erg flexibel. Ze veranderen snel hun werkwijze of wisselen van samenwerkingspartners. Drugscriminaliteit wordt in al onze gemeenten het meeste gezien. Dat zien we terug in de meldingen gedaan via Meld Misdaad Anoniem.
Fysieke veiligheid
Nederland is verdeeld in 25 veiligheidsregio’s. Iedere veiligheidsregio zet zich in voor de veiligheid van de inwoners en bezoekers van dat gebied. Zo zorgt de veiligheidsregio ervoor dat er een brandweer is. De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein maken deel uit van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. De veiligheidsregio zorgt ook voor een zogeheten Risicoprofiel Limburg. Dat is een analyse van de risico’s in Zuid-Limburg. Als we (zelf) inzoomen op de Westelijke Mijnstreek, zien we dat er verschillende locaties en activiteiten zijn die onze aandacht verdienen. Zo is er Maastricht Aachen Airport, het treinemplacement in Sittard en het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor en de autosnelwegen. Maar ook de Haven in Stein en het Chemelotterrein. Voor die laatste plek heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapport gemaakt dat heet ‘Chemie in samenwerking’. Naar aanleiding van dat rapport is door de Provincie Limburg en de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein samen een ‘Veiligheidsvisie Chemelot en omgeving’ gemaakt. Daarna is een zogeheten Technische VeiligheidsCommissie aan de slag gegaan met opstellen van aanbevelingen om te komen tot een bovenwettelijk veiligheidskader. Dat is een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau dat verder gaat dan de wettelijke regels over veiligheid. Die aanbevelingen worden nu verder verdiept. Het resultaat wordt vastgelegd in een convenant waarin de koers voor de toekomst wordt bepaald. Ook is er een onderzoek gedaan door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) naar de veiligheidsbeleving van omwonenden rondom Chemelot. Dit heeft geleid tot een risicocommunicatie-campagne voor de komende jaren met de omgeving van Chemelot. De campagne richt zich specifiek op onze gemeenten.